سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست | لیست مطالب | آرشیو مطالب | پروفایل مدیر | ارتباط با ما

مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی دانشجویی در اردکان

بیست و هفتمین جشنواره قرآنی دانشجویان منطقه 4 کشور با معرفی نفرات برگزیده در فرهنگسرای آیه الله خاتمی(ره) به کار خود پایان داد.

در این مراسم معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، مدیر شبکه برون مرزی العالم، معاون سیاسی امنیتی استانداری، فرماندار، جمعی دیگر از مسئولین و رؤسای مراکز آموزش عالی اردکان و فعالین قرآنی، دانشجویان و قشرهای مختلف مردم حضور داشتند. معاون فرهنگی-اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره قرآنی، به مقایسه جوامع بشری در دنیای اسلام و غرب پرداخت و گفت: علم زمانی برای بشریت نافع است که معنویت را به دنبال داشته باشد و مانع حرکت ناموزون به سمت مادیات شود که این مهم در پرتو قرآن کریم محقق می شود.

دکتر غلامرضا خواجه سروی با اشاره به رسالت دانشگاه ها در تولید علم و تربیت نیروی انسانی گفت: برای تقویت چهارچوب دینی بایستی قرآن وارد زندگی مان و به ویژه در دانشگاه بایستی وارد متن آموزش شود. معاون وزیر علوم همچنین از راه اندازی خانه های قرآن و عترت در دانشگاهها خبر داد و اظهار امیدواری کرد: مجموعه دانشگاهیان شامل دانشجویان، اساتید و کارکنان به تشکیل محافل قرآنی بیش از پیش توجه کنند تا شاهد انتشار تعالیم نورانی این کتاب آسمانی به سایر بخش های جامعه باشیم.

مدیر شبکه برون مرزی العالم نیز در این مراسم با مرور کوتاهی بر بیداری اسلامی و رویدادهای اخیر کشورهای عربی، به رسالت سنگین این شبکه جهانی در اطلاع رسانی تحولات و تحلیل وقایع پرداخت. دکتر سادات، پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه با اسرائیل را یکی از علل اصلی آغاز خیزش اسلامی در منطقه توصیف کرد و افزود: این همه علی رغم نیرو و امکانات اندک حزب الله در برابر دشمن کاملا مسلح بود. مدیر شبکه برون مرزی العالم همچنین با اشاره به ماهیت دینی انقلاب مردمی در کشورهای عربی گفت: به برکت انقلاب اسلامی ایران، کشورمان و در رأس آن مقام معظم رهبری به متقدای جوانان انقلابی در این کشورها تبدیل شده است.

در پایان این مراسم نیز از سه نفر برتر در 9 رشته کتبی و شفاهی با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد. لازم به ذکر است نفرات اول برگزیده هر رشته به مسابقات کشوری که اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار خواهد راه یافتند.

پخش دو نماهنگ در خصوص معرفی اردکان و مجتمع آموزش عالی، مرثیه سرایی به مناسب ایام فاطمیه و اجرای تواشیح از جمله دیگر برنامه های اختتامیه جشنواره قرآنی بود.

افتتاحیه جشنواره قرآنی دانشجویان منطقه 4 کشوردراردکان

حجت الاسلام دکتر سعدی" در مراسم بیست و هفتمین جشنواره قرانی دانشجویان کشور که صبح روز 4 شنبه 16 فروردین ماه در محل فرهنگسرای آیت الله خاتمی (ره) کار خود را آغاز کرد با اشاره به اهمیت آموزه های وحیانی و نیاز اساسی بشر به دین افزود :وحی برترین منبع معرفت است که اگر این منبع حیاتی از زندگی انسان جدا شود، ادامه حیات برای او به خطر خواهد افتاد .

     مدیر گروه فقه و حقوق دانشگاه امام صادق با استناد به متن قران و مد نظر قرار دادن آیاتی از کلام وحی به تبیین رسالت انبیا از دیدگاه قرآن پرداخت و گفت :رسالت انبیا برای تعلیم علوم خاصه دنیایی به بشریت نبوده است بلکه پیغمبران برای بازکردن افقی از آنچه که عقل منهای وحی نمی تواند به ان دست پیدا کند رسالت یافته اند .وی لازمه مدیریت حیاتی بشر را بهره گیری از وحی عنوان کرد و با تشریح تفاوت مفهومی حیات و معیشت از دید قران بیان داشت :اساس مدینه (تمدن)در ادبیات قرآن برمبنای تفاوت مفهومی حیات و معیشت شکل گرفته است و تمدن مد نظر قرآن تمدن حیاتی ست نه معیشتی .

     سخنران تخصصی مراسم افتتاحیه این همایش بااشاره به نوشته های جامعه شناسان غربی ،وضعیت حیات در دنیای غرب را اینگونه توصیف نمود :"رنه گنون" خالق کتاب سیطره کمیت درکتاب خود به وضعیت اسفناک حیات بشری در غرب اشاره کرده و گفته است که در دنیای غرب کیفیت و محتوا به کمیت تبدیل شده بگونه ای که ادبیات حاکم بر علوم انسانی غرب ادبیات کم و مادی است .

     وی گفت : جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به برکت انقلاب توانسته است اموزه های وحیانی را به درستی برای دنیا ترجمه کند .

    دکتر سعدی در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکیدات رهبر معظم انقلاب(مدظله) در زمینه طرح علوم انسانی بر مبنای آموزه های وحیانی را مد نظر قرار داد وخاطر نشان ساخت :باید از برخورد ترجمه ای با علوم انسانی غرب پرهیز کنیم اینکه سه مولفه اصلی نظام ارتباطات غرب یعنی غفلت ،خشونت و سکس را حذف کنیم و با مشروع سازی بخواهیم علوم ارتباطات اسلامی را تعریف کنیم صحیح نیست ؛آنچه مهم است نظام سازی است واین نظام سازی باید بر قرآن و آموزه های وحیانی کاملا منطبق باشد .

     امام جمعه اردکان نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از تلاشهای صورت گرفته برای برگزاری این جشنواره قرآنی در اردکان و گرامیداشت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س)همراهی قرآن و اهل بیت را بعنوان دو اصل جدا نشدنی برای سعادت انسان اجتناب ناپذیر عنوان نمود و گفت :برداشت مفهومی و محتوایی از قرآن زمانی صورت می گیرد که ما نسبت به اهل بیت علیهم السلام معرفت داشته باشیم.

     حجت الاسلام حسینی با بهره گیری از روایات و احادیث پیامبر اعظم (ص)دریافت ارزشهای قرآن را منوط به شناخت ائمه معصومین دانست و افزود :کسانی که به اهل بیت اعتقاد ندارند از بسیاری از زیباییها و ارشهای قرآن محرومند و تنها ظاهر قرآن را دریافت نموده اند .

     به گفته "دکتر غفوری "دبیر جشنواره ورییس مجتمع آموزش عالی شهرستان اردکان تعداد 280نفر از دانشجویان منطقه 4کشوراز استانهای اصفهان ،چهار محال و بختیاری ،مرکزی و یزد در این دوره از مسابقات در سه رشته حفظ ،قرائت و تفسیر باهم رقابت می نمایند و نتایج این مسابقه روز جمعه 18فروردین ماه در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد؛که از هررشته 3نفر به مسابقات قرآن کشوری راه خواهند یافت .

     برگزاری نمایشگاه و کارگاه آموزشی از دیگر برنامه های افتتاحیه این جشنواره بود . 

همزمان با جشنواره قرآنی دانشجویی  کرسی های تلاوت قرآن در مساجد اردکان برگزارشد

با حضوراساتید و قاریان قرآنی در اردکان همزمان با جشنواره قرآنی دانشجویان منطقه 4 کشوری ، محافل و جلسات کرسی تلاوت قرآن کریم در سطح شهرستان اردکان برگزار گردید.

در این محافل قرآنی علاقمندان به قرآن کریم از محضر اساتید و قاریان قرآن بهره مندشدند.

جشنواره قرآنی دانشجویان کشور در مهد تبلور نور و قرآن

در حاشیه جشنواره قرآنی دانشجویان منطقه چهار کشور برنامه های ویژه ای نظیر کرسی های تلاوت قرآن و کارگاه های آموزشی برگزار شد.

اساتید برجسته ای نظیر استاد شاه میوه، دکتر احمدسادات رئیس شبکه بین المللی العالم و معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم میهمانان ویژه این مراسم بودند.

این مسابقات در رشته های مفاهیم، قرائت و حفظ در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار گردید، مسابقات رشته قرائت در دو بخش ترتیل و تحقیق و رشته حفظ در حفظ 10 جزء، 20 جزء و 30 جزء برگزار شد.

در این مسابقات در هر رشته سه نفر به عنوان نفرات برگزیده معرفی و برگزیدگان این جشنواره در مسابقات کشوری که نیمه اول سال جاری در کرمانشاه برگزار می شود، شرکت می کنند.

از سوی دیگر این مسابقات درشهر اردکان برگزار گردید، شهری که از دیرباز مهد نور و قرآن و علمای بزرگی بوده است، روستای حاجی آباد این شهرستان با 22 حافظ کل و 30 حافظ 5 جزء به بالا به عنوان روستای نمونه قرآنی در سطح کشور مطرح است.

گفتنی است، چهارمحال بختیاری، قم، مرکزی و یزد استان های منطقه 4 کشور هستند. 

نمایشگاه نسخ خطی قرآن در اردکان برگزار شد

به دنبال برگزاری بیست و هفتمین  جشنواره قرآنی دانشجویان منطقه 4 کشور برنامه های جنبی فرهنگی وهنری در کنار این جشنواره نیز برگزار شده از جمله این طرحها ، نمایشگاه زنده طراحی خطوط اسلیمی، نسخ، ثلث و نستعلیق بود.

در کنار این نمایشگاه تعدادی از نسخ خطی قرآن کریم نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته بود.

گفتنی است در بخشهایی از  این نمایشگاه، ایستگاه بولوتوث های قرآنی، مذهبی و نمایشگاه و فروشگاه کتاب های دینی برگزار شد.

از دیگر فعالیتهای جنبی این جشنواره ، کارگاه آموزشی توجیهی توسط استاد شاه میوه در مورد نحوه اجرای برنامه ها و مسائل تخصصی تلاوت بود.

بازدید شرکت کنندگان در این جشنواره از بافت تاریخی اردکان نیز دیگر برنامه ای بود که برای شرکت کنندگان تدارک دیده شده بود.

قابل ذکراست بیست و هفتمین جشنواره قرآنی دانشجویان منطقه 4 کشوری در شهرستان اردکان و به میزبانی مجتمع آموزش عالی این شهرستان ، صبح روز جمعه 18 فروردین ماه به کار خود پایان داد.

معاون وزیر علوم در اردکان: خانه های قرآن و عترت در دانشگاههای کشور راه اندازی می شود

غلامرضا خواجه سروی" در مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی بیست و هفتمین جشنواره قرآنی دانشجویان منطقه 4 کشور که با حضور مدیر شبکه برون مرزی العالم، معاون سیاسی امنیتی استانداری، فرماندار، جمعی دیگر از مسئولین ورؤسای مراکز آموزش عالی اردکان و فعالین قرآنی، دانشجویان و قشرهای مختلف مردم در فرهنگ سرای آیت الله خاتمی(ره) برگزار شد به مقایسه

جوامع بشری در دنیای اسلام و غرب پرداخت و با اشاره به رسالت دانشگاه ها در تولید علم وتربیت نیروی انسانی افزود: برای تقویت چهارچوب دینی بایستی قرآن وارد زندگی مان و به ویژه در دانشگاه بایستی وارد متن آموزش شود.

وی همچنین از راه اندازی خانه های قرآن و عترت در دانشگاهها خبر داد و اظهارامیدواری کرد: مجموعه دانشگاهیان شامل دانشجویان، اساتید و کارکنان به تشکیل محافل قرآنی بیش از پیش توجه کنند تا شاهد انتشار تعالیم نورانی این کتاب آسمانی به سایر بخش های جامعه باشیم.

مدیر شبکه برون مرزی العالم نیز در این مراسم با مرور کوتاهی بر بیداری اسلامی و رویدادهای اخیر کشورهای عربی، به رسالت سنگین این شبکه جهانی دراطلاع رسانی تحولات و تحلیل وقایع پرداخت.

"سید احمد سادات"، پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه با اسرائیل را یکی از علل اصلی آغاز خیزش اسلامی در منطقه توصیف کرد و افزود: این همه علی رغم نیرو و امکانات اندک حزب الله دربرابر دشمن کاملا مسلح بود.

مدیر شبکه برون مرزی العالم همچنین با اشاره به ماهیت دینی انقلاب مردمی در کشورهای عربی گفت: به برکت انقلاب اسلای

ایران، کشورمان و در رأس آن مقام معظم رهبری به متقدای جوانان انقلابی دراین کشورها تبدیل شده است.

معاون وزیر علوم در اردکان : امسال نخستین مسابقات قرآنی دانشجویان جهان اسلام برگزار می شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری گفت:امسال نخستین مسابقات قرآنی دانشجویان جهان اسلام با حضور پرشور کشورهای اسلامی در کشورمان برگزار می شود. "غلامرضا خواجه سروی" روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محور فعالیت های فرهنگی وزارت علوم در سال جاری برگرفته از آیات قرآن کریم خواهد بود.

وی اضافه کرد: به دنبال توسعه فعالیت های فرهنگی با موضوعات آیات قرآن مجید و نهج البلاغه در دانشگاه ها هستیم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری خبر از اختصاص 170 میلیارد تومان بودجه توسعه فرهنگی در دانشگاه ها داد و تصریح کرد: تا الان 9 میلیارد تومان آن اختصاص یافته است.

خواجه سروی در ادامه افزود: همه ما باید تلاش بکنیم که علاوه بر تبلیغ و ترویج قران کریم انرا را وارد متن آموزشی نماییم .

وی با اشاره به اینکه اگر در دانشگاه چیزی وارد متن پژوهش و اموزش شد آن وقت تاثیراتش خیلی بیشتر خواهد بود تا زمانی که در حاشیه باشد، تصریح کرد: قرآن کریم این توانایی را دارد که تمام حوزه های علمی نه فقط علوم انسانی بلکه پزشکی ، علوم پایه ، فنی مهندسی و ... را جهت بدهد

 


به روایت لینک:
دفتر امام جمعه اردکان : [ بازدید ]
تقویم مذهبی سال 1389 : تقویم مذهبی سال 1389 [ بازدید ]
تقویم مذهبی سال 1388 : تقویم مذهبی سال 1388 [ بازدید ]
اردکان نیوز : خبرنامه اردکان [ بازدید ]
اوقات شرعی به افق اردکان : [ بازدید ]
استفتائات جدید آیت مکارم شیرازی : استفتائات جدید [ بازدید ]
ارسال استفتاء دفتر آیت الله نوری همدانی : استفتائات [ بازدید ]
ارسال استفتاء به دفتر مقام معظم رهبری : استفتائات جدید مقام عظمای ولایت [ بازدید ]
رساله اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری : ویژه مقلدین آیت الله العظمی خامنه ای [ بازدید ]
اخبار روز دنیا : [ بازدید ]
*توجه : درج لینک های گوناگون به منزله تایید محتوای آنها نمی باشد!
تمامی حقوق مادی و معنوی این مجموعه برای صاحب اثر محفوظ می باشد!
کپی برداری از مطالب ، تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.