سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست | لیست مطالب | آرشیو مطالب | پروفایل مدیر | ارتباط با ما

 

 

 

 

 

حضرت خدیجه کبرى (ع) ناامید و هراسان چشم به در دوخته بود، که ناگهان چهار زن زیبا در هاله اى از نور وارد شدند. خدیجه از آنها سئوال کرد که شما کیستید؟من مادرت حوا، و من آسیه دوست تو، و من کلئوم خواهر موسی، و من مریم مادر عیسى آمده ایم که تو را پرستار باشیم. …فاطمه متولد شد او را با آب کوثر در طشتى بهشتى شستشو دادند و در پارچه اى سفید و عطرآگین پیچاندند … خداوند بزرگ و متعال فرشته اى را مامور کرد تا به محمد (ص) نام او را الهام کند، پدر نام وى را فاطمه (س) نهاد. سپس خداوند به او خطاب کرد که:« اى فاطمه! تو را قرین علم گردانیدم و از ناپاکى دورت کردم.»خداوند دختر پیامبر اکرم (ص) را فاطمه نام نهاد و چه نیکو حضرت رسول (ص) به علت این نامگذارى اشاره دارند؛ دخترم براى این فاطمه نامیده شد که خداوند او و دوستدارانش را از آتش حفظ کرده است.»حضرت فاطمه (س) در شرایطى دیده به جهان هستى گشود که پدران از سرجهل و نادانى دخترکان معصوم خود را حجاب خاک مى پوشاندند، تا از طعن آشنایان در امان باشند. اما هنگامى که فاطمه (س) آن فرشته بهشتى و تندیس نور به دنیا آمد، رسول اکرم (ص) دلش پر از شادى و سرور گشت، پیامبر اکرم (ص) فاطمه زهرا (س) را گرامى مى داشت و درباره اش مى فرمود:

« فاطمه پاره تن من است…»

 رسول خدا فاطمه زهرا (س)

را دوست مى داشت و او را

 «ام ابیها» مى خواند.

ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س)

فاطمه زهرا (س) که به سنین جوانى رسید، همانند پدر بزرگوارشان باوقار و سنگین راه مى رفت، تمام کمالات در او جمع شده بود و چهره اش درخشان و اخلاقش نیکو بود. در کلام فصاحت و بلاغت داشت بنابراین همه در دل آرزو مى کردند که اى کاش لیاقت همسرى فاطمه را داشتند.اما على (ع) به خواستگارى رفت، رسول خدا (ص) سپس نزد فاطمه (س) رفت و فرمود: على از تو خواستگارى کرده است. فاطمه سکوت کرد و صورتش را برنگرداند. پیامبر (ص) در او نارضایتى احساس نکرد و در حالى که مى فرمود الله اکبر، سکوتش اقرار به رضایت است، بلند شد.مقدمات ازدواج فراهم شد؛ مهریه عبارت بود از چهارصد و هشتاد درهم که على‏علیه السلام از فروش زره خود به دست آورده بود.پیامبر نیز آن مبلغ را به این نحو توزیع فرمودند: 160 درهم براى خرید عطر، 160 درهم براى خرید لباس، 66 درهم براى اثاث خانه، 96 درهم نیز به‏ام سلمه دادند که نزد خود براى مخارج دیگر نگاه دارد.براى جهیزیه و لوازم منزل حضرت فاطمه (س) نیز 1 - پیراهن (7 درهم)، 2 - چادر (4 درهم)، 3 - مقنعه، 4 - پشتى از برگ خرما، 5 - دو عدد تشک که یکى با برگ خرما و دیگرى با پشم گوسفند پر شده بود، 6 - چهار متکاى پوستى که با گیاهى خوشبو به نام «اذخر» پر شده بود، 7 - پرده نازکى که از پشم بافته شده بود، 8 - یک عدد حصیر، 9 - آسیاى دستى براى آرد کردن جو و گندم، 10 - یک طشت مسین براى شستن لباس، 11 - پارچ کوچک آب، 12 - یک قدح چوبین، 13 - کوزه‏اى کوچک براى خنک کردن آب، 14 - یک آفتابه، 15 - یک بستوى سبز، 16 - ظرفى از سفال، 17 - تشکى از پوست و 18 - یک چادر، خریده شد و این تمام جهیزیه فاطمه زهرا (س) بود که نزد رسول خدا آوردند و آن حضرت با دست مبارکشان آنها را زیر و رو مى کردند و مى فرمودند: خداوند مبارک کند بر اهل بیت.اثاث خانه على‏علیه السلام نیز عبارت بود از: 1 - اطاق خواب را با ریگ نرم فرش کرده بود. 2 - براى جدا کردن اطاق چوبى روى دو طرف دیوار قرار داده بود. 3 - یک پوست گوسفند و یک پشتى از لیف خرما که کنار دیوار گذاشته بود. 4 - حوله‏اى به دیوار آویخته بود. 5 - در کنار اطاق کوزه‏اى از آب، و یک الک براى الک کردن آرد و این تمام اثاث و مایملک على‏علیه السلام بود.

زنان الگو در قرآن

زن لوط و زن نوح

خدا براى کسانى که کافر شدند زن نوح و لوط را مَثل آورده که هر دو در نکاح دو بنده از بندگان شایسته ما بودند و به آنها خیانت

 کردند و کارى از دست ‏شوهران آنها در برابرخدا ساخته نبود، به آنان گفته شد با داخشوندگان، داخل آتش شوید. ( تحریم – 10 )به پیامبر خیانت کردن، یعنى، با دین او بدرفتارى کردن. در اینجا که فرمود: زن لوط و زن نوح به این دو پیامبر که یکى از آنها پیامبر اولواالعزم است و دیگرى حافظ شریعت ابراهیم علیه السلام، خیانت کردند، یعنى مکتبشان را نپذیرفتند، و اینها نمونه مردم تبهکار و کافرند.

زن فرعون

 براى کسانى که ایمان آوردند خداوند همسر فرعون را مَثل آورده آنگاه که گفت: پروردگارا پیش خود در بهشت ‏براى من خانه‏اى بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات‌بخش و مرا از دست مردم ستمگر برهان. (تحریم – 11)در این نیایش ششگانه یا دعاى شش بُعدى دو درخواست ‏به تولى برمى‏گردد یکى لقاء الله و دیگرى بهشت. یعنى یکى «جنة اللقاء» و دیگرى جنات تجری من تحتها الانهار و چهار خواسته دیگر هم به تبرى برمى‏گردد: وَ نَجِّنی مِن فِرعون 2- و عَمَلِهِ 3- نَجِِّنی مِنَ القَومِ الظالِمین 4 - و «اعمالِهم‏» که محذوف است.

مریم دختر عمران

مقام ویژه مریم علیهاالسلام نمونه چهارمى است که قرآن بیان مى‏کند. خداوند پس از معرفى همسر فرعون به عنوان الگوى انسان‌هاى مؤمن در آیه بعد براى گرامیداشت مقام خاص مریم مى‏فرماید:و مریم دختر عمران را، که خود را پاکدامن نگاه داشت و در او از روح خود دمیدم و سخنان پروردگار خود و کتاب‌هاى او را تصدیق کرد و از عبادت پیشگان بود. ( تحریم -12)

همسر ابراهیم خلیل علیه السلام

در داستان ابراهیم خلیل سلام الله علیه همان‏گونه که خلیل الله با فرشته‏ها سخن مى‏گوید، و بشارت ملائکه را دریافت مى‏دارد همسر او نیز با فرشته‏ها سخن گفته و بشارت ملائکه را دریافت مى‏کند. قرآن کریم مى‏فرماید: یعنى هنگامى که فرشته‏ها با خلیل حق سخن مى‏گفتند همسر او نیز حضور داشت و ایستاده بود و ضحکى داشت. ‏ (هود - 71)

سیره عملی بزرگان با همسر

همسر امام می‌گوید: حضرت امام به من خیلی احترام می‌گذاشتند و خیلی اهمیت می‌دادند. هیچ حرف بد یا زشتی به من نمی‌زدند ... امام حتی در اوج عصبانیت هرگز بی‌احترامی و اسائه ادب نمی‌کردند.فرزند علامه طباطبایی می‌گوید: رفتارشان با مادرم بسیار احترام‌آمیز و دوستانه بود. همیشه طوری رفتار می‌کردند گویی مشتاق دیدار مادرم هستند. ما هرگز بگو مگو و اختلافی بین آن دو ندیدیم. به قدری نسبت به هم مهربان و فداکار و باگذشت بودند که ما گمان می‌کردیم اینها هرگز با هم اختلافی ندارند آنها واقعاً مانند دو دوست با هم بودند.»همسر شهید مطهری می‌گوید: «در مدت 26 سالی که با ایشان زندگی کردم، همیشه با یک حالت تواضع و آرامش با من رفتار می‌کردند، با صدای متین و چهره خندان، به طوری که من با یک ارادت و عشق خاصی کار می‌کردم و علاقه شدید ایشان به من و محبت‌هایی که می‌کردند، مرا در انجام کارهای منزل رغبت و شوق عجیبی می‌بخشید.

بخشی از نامه امام خمینی ( ره) به همسرشان:به بهانه روز زن و میلاد امام خمینی

تصدقت شوم، الهی قربانت بروم؛ در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آیینه قلبم منقوش است. عزیزم امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند.حال من با هر شدتی که باشد می‌گذرد ولی بحمدالله تاکنون هرچه پیش آمده خوش بوده و الان در شهر زیبای بیروت هستم. حقیقتاً جای شما خالی است فقط . برای تماشای شهر و دریا خیلی

 منظره خوش دارد. صد حیف که محبوب عزیزم همراهم نیست که این منظره عالی به دل بچسبد...سوال:این نوشته بخشی از نامه رهبر انقلاب امام راحل به همسرشان می‌باشد، شما چگونه به همسرتان نامه می‌نویسید؟

مسابقه کوثر ولایت

علاقمندان به شرکت در این مسابقه می توانند جواب سئوالات زیر را در بخش نظرات همین مطلب به همراه مشخصات شامل : نام و فامیل – نام پدر – تحصیلات – نشانی و تلفن تماس  نوشته و به صورت خصوصی ارسال نمایند.

1-      زنانی که در هنگام تولد حضرت زهرا(س) حاضر شدند را معرفی فرمایید.

2-      مهریه و جهیزیه حضرت زهرا(س) در هنگام ازدواج چه  مواردی بود؟

3-       در آیه 11 سوره تحریم همسر فرعون در دعای خود چه چیزهایی از خدا می خواهد؟

4-       چرا دختر پیامبر اسلام ( فاطمه ) نامیده شد؟

5-      زیبا ترین جمله ای که در وصف مادر می توانید بگویید...

مهلت شرکت در این مسابقه : 15 تیرماه 1387

به  14 نفر از  برندگان جوایز ارزنده ای اعطا خواهد شد.

شرکت برای عموم آزاد است .

 

            اداره تبلیغات اسلامی اردکان           7229200

 


به روایت لینک:
دفتر امام جمعه اردکان : [ بازدید ]
تقویم مذهبی سال 1389 : تقویم مذهبی سال 1389 [ بازدید ]
تقویم مذهبی سال 1388 : تقویم مذهبی سال 1388 [ بازدید ]
اردکان نیوز : خبرنامه اردکان [ بازدید ]
اوقات شرعی به افق اردکان : [ بازدید ]
استفتائات جدید آیت مکارم شیرازی : استفتائات جدید [ بازدید ]
ارسال استفتاء دفتر آیت الله نوری همدانی : استفتائات [ بازدید ]
ارسال استفتاء به دفتر مقام معظم رهبری : استفتائات جدید مقام عظمای ولایت [ بازدید ]
رساله اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری : ویژه مقلدین آیت الله العظمی خامنه ای [ بازدید ]
اخبار روز دنیا : [ بازدید ]
*توجه : درج لینک های گوناگون به منزله تایید محتوای آنها نمی باشد!
تمامی حقوق مادی و معنوی این مجموعه برای صاحب اثر محفوظ می باشد!
کپی برداری از مطالب ، تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.