سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست | لیست مطالب | آرشیو مطالب | پروفایل مدیر | ارتباط با ما

کنگره سراسری شعرعاشورایی بیستم آذرماه سال جاری در یزد برگزار می شود.<\/h2>

علاقمندان به شرکت در این کنگره می توانند آثار خود را در شهرستان اردکان به اداره تبلیغات اسلامی واقع در خیابان سعدی تحویل نمایند.


قرآن کریم می فرماید: اَتَأمرونَ الناسَ بِالْبِّرِ وَ تَنْسَونَ اَنْفُسَکُمْ اَفَلا تَعْقِلُون .( بقره/44)

می گوید: مردم را به خوبی دعوت می کنید و خود را فراموش می کنید، آیا عاقل نیستید ؟!

«عقل»یعنی همین که انسان وقتی خیری دید خودش عمل کند و عُقَلا آنهایی هستند که وقتی یک خوبی را دیدند اول خود عمل کنند .

«عقل»، در زبان ما معنایی دارد و در عرف قرآن معنایی دیگر؛ قرآن به کسی که می داند و به دانسته خود عمل نمی کند می گوید که چنین فردی عاقل نیست . می گوید اگر«عاقل»بود عمل می کرد آنچه می دانست !

در عرف قرآن،«عقل»در مقابل«جهل» است، اما در عرف ما«علم»در مقابل«جهل»قراردارد . در عرف ما «عقل»در مقابل«جنون» است، اما در عرف قرآن عقل در مقابل جهل .

یعنی«علمی»که ما می گوییم با«علمی»که قرآن می گوید فرق می کند . «جهلی»که ما می گوییم با «جهلی»که قرآن می گوید فرق می کند . «عقلی»هم که ما می گوییم با«عقلی» که قرآن می گوید باز فرق می کند .

عقلی که قرآن می گوید یعنی«نور»و« ایمان انسان» ؛

عقلی که ما می گوییم یعنی زیرکی انسان و حواس جمع داشتن انسان .

استاد حائری شیرازی

علمی که ما می گوییم یعنی سواد، و در مقابل به کسی که علم ندارد می گوییم بی سواد .

«علمی»که قرآن می گوید یعنی«معرفت» ؛

یعنی اگر«عمل»به علم نشود علم نیست .

جهلی که ما می گوییم یعنی بی سوادی، جهلی که قرآن و روایات بیان می کنند یعنی جهول بودن، یعنی اینکه انسان به علم خود عمل نکند .

از این جهت گاهی کسی بی«سواد» است اما در عرف هم«عاقل» است و هم«عالم» .

ابوذر امضا کردن را هم نمی دانست اما او هم از علما است و هم از عقلا؛ «عالم» است ، چون خدا را می شناسد وهر کس خدا را بشناسد در عرف قرآن از علما است .

چون عمل می کند به علم خود، نیز«عاقل» است .

پس در منطق قرآن بی عقلی آن است که انسان چیزی را که می داند به آن عمل نکند .

انسانی که به علم خود عمل نکرد می گوید که او عاقل نیست .


تفسیر آیه شریفه: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ(الفاتحة/2)

بوی خوش‏ امید از جای جای کتاب خدا «قرآن کریم» به مشام می‏رسد، چرا راه دوری برویم، نمونه‏اش همین سوره حمد که در آن خداوند را به رب العالمین یاد می‏کند.

«رب‏العالمین» در جواب آدم‏های مایوس و نومیدی مثل من و توست که با خود می‏گوییم:

صلاح کار کجا و من خراب کجا

ولی خدا می‏گوید: من رب‏العالمین هستم، یعنی هستی را و همه چیز را تربیت می‏کنم پس تو جای خود را داری، تو که از کلم و کرفس کمتر نیستی، البته به شرط اینکه تو هم خود را مثل همان کلم و کرفس به من بسپاری و تسلیم من باشی، یادت هست در رحم مادر یک لخته خون بودی یا پیش از آن نطفه بودی اما خودت را به من سپری و دیدی که چه صورت‏گری کردم و از نطفه و خون چه ساختم! حالا هم داستان از همین قرار است اگر خودت را به من بسپاری از تو یک آدم می‏سازم.

همین خورشید را نگاه کن یک روزی دود بود اما خود را به من سپرد و من هم او را خورشید عالمتاب ساختم.

پس جای هیچ نومیدی و یاس نمی‏ماند، هر چه باشی باش اما ما را باش.

اگر تو دیوی ما دیو را فرشته کنیم   و گر تو گرگی ما گرگ را شبان کردیم

بسا یخی بفسرده کز آفتاب کرم   فسردگیش ببردیم و خوش روان کردیم

چرا شکفته نباشی؟! چو برگ می‏لرزی؟  چه ناامیدی از ما؟ که را زیان کردیم؟

بسا دلی که چو برگ درخت می‏لرزید  بآخرش بگزیدیم و باغبان کردیم

و دیگر آنکه به یاد داشته باشیم که او هر چیزی را تربیت می‏کند. البته شاید بعضی بر این سخن من خرده بگیرند و بگویند: رب‏العالمین یعنی تربیت کننده موجوداتی چون انسان و جن که برخوردار از درک و شعور می‏باشند، از این‏رو تربیت شامل کلم و کرفس و کاهو نمی‏شود.

ولی من به جهت اطمینان خاطر بیشتر، از آیه‏ای دیگر یاد کنم که می‏گوید:

هو رب کل شی

خداوند هر چیزی را تربیت می‏کند و از همین‏جا می‏شود فهمید که همه چیز تربیت پذیر است و ضمناً معلوم می‏شود که خداوند کلاس نمی‏گزارد یعنی همان کسی که عیسی مسیح را تربیت می‏کند بذر ریحان و نعنا را هم تربیت می‏کند.

منبع : تبیان

پیوند به:

عرفان را از لک لک بیاموزیم!(باران حکمت11)

تفسیر تمثیلی سوره حمد(باران حکمت10)

گلی با هزار رایحه خوشبو(باران حکمت9)

سوره حمد، مریم قران است(باران حمکت8)


گفتنی است درحال حاضر تعداد چهار باب خانه قرآن روستایی در شهرستان اردکان احداث و تعداد 2 مؤسسه و مرکز قرَََََََََآنی مردمی دارای مجور زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان فعالیت دارد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد ،مسئول دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد به همراه مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی مردمی این استان از مرکز قرآنی خواهران نورالزهرا (س)و مؤسسه قرآنی بینات شهرستان اردکان بازدید کردند .

حجت الاسلام علی محمد رضایی همچنین ضمن بازدید از خانه قرآن طه روستای ترک آباد اردکان هدف از تاسیس خانه های قرآن در روستاها را اشاعه و ترویج فرهنگ قرآنی عنوان کردو گفت:به همت دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد تاکنون تعداد 27 خانه قرآن در روستاهای این استان احداث شده است.

وی تعداد مؤسسات قرآنی مردمی استان یزد را22 مرکز اعلام کرد و از راه اندازی چند مرکز قرآنی در آینده نزدیک خبرداد.

گفتنی است درحال حاضر تعداد چهار باب خانه قرآن روستایی در شهرستان اردکان احداث و تعداد 2 مؤسسه و مرکز قرَََََََََآنی مردمی دارای مجور زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان فعالیت دارد .


باسمه تعالی

 بیانیه اداره تبلیغات اسلامی اردکان به مناسبت روز 13 آبان ( روز ملی مبارزه با استکبار جهانی)

بسم الله الرحمن الرحیم

یوم ‌ا... 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی از شکوهمندترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی و برگ زرینی است که با رویش جوانه‌های ایمان ، فتوت ، از خود گذشتگی و دشمن‌ستیزی تجلی پیدا کرد .

دستگیری و تبعید سلسله جنبان نهضت اسلامی ایران  حضرت امام خمینی(ره) در پی به تصویب رساندن طوق بندگی کاپیتولاسیون از سوی رژیم طاغوت ، شهادت جمعی از دانش‌آموزان میهن اسلامی در تظاهرات اعتراض‌آمیز ضد استکباری در سال 1357 و تسخیر و پاکسازی لانه جاسوسی آمریکا از لوث وجود فتنه‌گران توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) در سال 1358 که بنیانگذار انقلاب اسلامی آن را انقلاب دوم و به مراتب بزرگتر از انقلاب نخست نامیدند, از حوادث مهم این روز است .

در حوادث سی سال انقلاب اسلامی , رهبری حضرت امام و استمرار آن توسط حضرت آیت الله العظمی خامنه ای , جایگاه رفیع و منیع  ولایت فقیه و رهبری انقلاب اسلامی و هوشیاری و بصیرت مثال زدنی مردم انقلابی و رشید ایران، نه تنها نظام، انقلاب و میهن اسلامی را در برابر طوفان هجمه‌ها و توطئه‌های سهمگین استکباری حفظ کرده است بلکه آن را به موتور محرکه و الگوی نافذ و جامعی برای شکل‌گیری فرایند‌ بیداری جهانی و فراگیر شدن امواج ظلم ستیزی و عدالت خواهی در جای جای عالم کفرزده و تحت سلطه و ستم امروز مبدل ساخته است؛ دستاوردی سترگ و حقیقتی انکارناپذیر که بگونه‌ای برجسته و ملموس فراروی وجدان‌های بیدار و تشنة عدالت و آزادی قرار گرفته است.

در این روز , اقشار مختلف ملت ایران، بویژه نسل بالنده، شاداب و آینده‌ساز جوان کشور، با حضور پرشور و گسترده در آئین‌ها و مراسم گرامیداشت 13 آبانماه و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی  با عزمی راسخ  با آرمانهای امام (ره)  تجدید میثاق نموده و بیعت خود را   با ولایت فقیه و رهبر حکیم وفرزانه انقلاب اسلامی  مستحکم تر خواهند نمود.

 

ملت عظیم الشان ایران اسلامی، آمریکا و شیطان بزرگ را عامل اصلی گرفتاری‌های جهان اسلام و منشاء فتنه و توطئه علیه نظام‌و انقلاب اسلامی می‌داند و در میدان نبرد جدیدی که قدرت‌های خیره سر و زورگو، تحت سیطره و راهبری آمریکا برای جنگ نرم علیه ایران گشوده‌اند، با حضور عالمانه و فداکارانه خود همانند هشت سال دفاع مقدس در عرصة جنگ سخت نظامی، شکست سختی را به دشمنان نادان و ناتوان خود تحمیل خواهد کرد و در این راستا به هیچ جریانی اجازه نخواهد داد با طرح شعارها و مسایل انحرافی و دروغین به اراده راسخ و عزم پولادین آنان خدشه‌‌ای وارد سازد.

جریان سازنده و بالنده دانش آموزی و دانشجویی کشور عزیز ایران اسلامی , استوار و پا برجا , همچنان خود را در ادامه مسیر تابناک امام خویش حضرت روح الله (ره) دانسته و هرگونه کج روی و انحراف از مسیر امام و شهیدان راهش به خصوص شهدای دانش آموزی که در راه مبارزه با استکبار جهانی امریکا و اسراییل به خاک و خون کشیده شدند , خیانت به آرمانهای بلند اسلامی و انقلاب اسلامی می داند .

به امید اینکه این حرکت عظیم دانش آموزان آگاه ما خواب غفلت از دیدگان مدعیان بی بصیرت و نا آگاه زدوده و چهره پنهان مزدوران استکبار در مقام و مکان را بیش از پیش رسوا نماید... انشاء الله .

 

اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اردکان

12/8/1388

 


امام جواد علیه السلام:

«الْمُؤْمِنُ یَحْتَاجُ إِلَی ثَلاثِ خِصَال: تَوْفِیق مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَاعِظ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ».

(مستدرک الوسایل، ج 8، ص 329)

مؤمن نیازمند سه صفت است؛ توفیقی از جانب خدا و واعظی از طرف خودش و پذیرش نصیحت خیرخواهان.

 

سیزدهم آبان روز استکبار ستیزی

 

سیزدهم آبان سالگرد سه رویداد مهم در تاریخ ایران است تبعید امام خمینی به ترکیه در 13آبان 1343، کشتار دانش‌آموزان در 13 آبان 1375در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت امریکا در 13 آبان 1358، سه رویداد متفاوت بودند، ولی هر یک در شکل دادن به حرکت انقلاب اسلامی نقش خاصی ایفا کردند. هویت هر سه رخداد، مبارزه با استکبار و عوامل آن است و به همین دلیل این روز «روز ملی مبارزه با استکبار» نامیده می‌شود.

 

ادامه مطلب را از اینجا بخوانید...

به روایت لینک:
دفتر امام جمعه اردکان : [ بازدید ]
تقویم مذهبی سال 1389 : تقویم مذهبی سال 1389 [ بازدید ]
تقویم مذهبی سال 1388 : تقویم مذهبی سال 1388 [ بازدید ]
اردکان نیوز : خبرنامه اردکان [ بازدید ]
اوقات شرعی به افق اردکان : [ بازدید ]
استفتائات جدید آیت مکارم شیرازی : استفتائات جدید [ بازدید ]
ارسال استفتاء دفتر آیت الله نوری همدانی : استفتائات [ بازدید ]
ارسال استفتاء به دفتر مقام معظم رهبری : استفتائات جدید مقام عظمای ولایت [ بازدید ]
رساله اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری : ویژه مقلدین آیت الله العظمی خامنه ای [ بازدید ]
اخبار روز دنیا : [ بازدید ]
*توجه : درج لینک های گوناگون به منزله تایید محتوای آنها نمی باشد!
تمامی حقوق مادی و معنوی این مجموعه برای صاحب اثر محفوظ می باشد!
کپی برداری از مطالب ، تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.