سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست | لیست مطالب | آرشیو مطالب | پروفایل مدیر | ارتباط با ما

به مناسبت هفته گرامی داشت مقام شامخ معلم مراسمی به منظور تجلیل از معلمین قرآن کریم در محل مرکز قرآنی مصباح الهدی اردکان برگزار شد.

با همکاری کانون قرآن سازمان تبلیغات اسلامی اردکان و به منظور گرامی داشت و تجلیل از مقام شامخ معلم , مراسمی در محل مرکز قرآنی مصباح الهدی برگزار شد.

در این مراسم قرآن آموزان مرکز مصباح الهدی به اجرای برنامه های قرآنی خود پرداخته و ضمن تلاوت آیات نورانی کلام وحی , سرود هایی در تجلیل از مقام معلم اجرا نمودند.

اعطای هدایا به معلمین قرآن کریم از دیگر برنامه هایی بود که به ترتیب خاصی در این مراسم اعطا شد.


نونهالان قرآنی مرکز مصباح الهدی اردکان در یک اردوی یک روزه شرکت نمودند.

به منظور تشویق بیشتر نونهالان قرآنی مرکز مصباح الهدی از سوی کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان یک دوره اردوی یک روزه تفریحی برای نونهالان این مرکز برگزار شد.

در این اردوی یک روزه نونهالان قرآنی این مرکز به زیارت امامزاده میر شمس الحق اعزام شدند و با اعزام به پارک جنگلی بهارستان به تفریح و گردش پرداختند.

در این اردوی یک روزه ضمن تفریح و گردش به قرائت قرآن به صورت دستجمعی و قرائت دعال شریف فرج پرداختند.


هدف از نگارش این مقاله بیان ضعف ها و سستی های فرهنگی در زمینه مساجد و امور جوانان است. این مقاله انعکاس حرف دلی تنی چند از جوانان و نوجوانان همشهری خودمان است که به قول خودشان به خاطر بعضی کج سلیقه گیها  و انحصارطلبی های نابجای بعضی از دست اندرکاران بعضی از مساجد از مساجد دل بریده اند و علیرغم میل باطنی خود در مسجد محل خود شرکت نمی کنند.
این جوانان علیرغم مراجعه چندباره خود و بعضی از اهالی به مسئولین ذیربط تاکنون جواب قانع کننده ای دریافت نکرده اند.
امید آنکه مسئولین مربوطه با خواندن این سطور به منظور جوانان بهتر نائل شوند.


اهمیت مسجد
قال رسول الله (ص): «ان الله تعالی، اذا انزل عاهةً من السماء على اهل الارض صرفت عن عمار المساجد» «خداوند وقتى مرضى را از آسمان بر مردم فرود آورد آن را از بانیان مساجد دور بگرداند»[1] بزرگترین و مهمترین پایگاه اسلام، مسجد است. اکنون، پس از چهارده قرن که از عمر اسلام می‌گذرد، هنوز هم مسجد بزرگترین سنگر و عالی‌ترین پایگاه مبارزه با دشمنان اسلام است. امام خمینى (ره) در این زمینه می‌فرماید: «مساجد سنگر است، سنگرها را پر کنید» امام با ژرفنگرى و دوراندیشى خود می‌دانست که دشمن از تجمع در مسجد و یا خود مسجد وحشت داشته و دارند، امروز اگر می‌خواهیم کودکان و جوانان با خداوند انس بگیرند، از طریق مسجد است، زیرا که مسجد، مکان ذکر و دعا و قرائت قرآن است، و از طریق نماز و ذکر، انسان با خداوند انس می‌گیرد، و انس و الفت موجب رستگارى او می‌شود...


بیاییم همگى به این مکان مقدس احترام بگذاریم، و احترام هم لازمه‌اش این است که: اولاً، مسجد را با بهترین شکل، توسط بانیان صالح و مؤمن بنا کنیم. ثانیاً، از آن به خوبى محافظت کنیم. ثالثاً، برنامه‌های زیبا و جذاب و با نظم و پرمحتوا پیدا کنیم. رابعاً، امام جماعت، عادل و باتقوا، روان‌شناس و اسلام‌شناس واقعی، معتقد به ولایت فقیه و انقلاب، و خادم مسجد و با اخلاق باشد. اهل مسجد نیز همگى تمام اصول مسجد را رعایت کنند و در حرکات و رفتار و گفتار به معصومین (ع) اقتداء کنند و آنچه را که در مورد آداب مسجد بیان گردید، عمل نمایند. هنوز مساجد ما به حد ایده‌‌آل نرسیده‌اند، باید همه چیز را مد نظر قرار دهیم، تا حق مسجد را ادا کنیم. حق مسجد به این نیست فقط در آن نماز خوانده شود، نماز خواندن یکى از حقوق مسجد است، بلکه باید به تمام حقوق مسجد که در آیات الهى و احادیث معصومین (ع) مورد تأکید قرار گرفته است، عمل نمائیم. مسجد مکان ایجاد وحدت بین مسلمین و مکان رسیدگى اهل مسجد به فقرا و مستمندان و دژى مستحکم در مقابله با تهاجم فرهنگى می‌باشد. مسجد باید کانونى باشد براى هر گونه حرکت جنبش و سازنده اسلامى در زمینة آگاهى و بیدارى مردم، و پاکسازى محیط، و آماده ساختن مسلمانان براى دفاع از میراثهاى اسلام!

جوانان و مسجد

جوانان، کانون شور و هیجان و سرمایه آینده یک ملت هستند که در برنامه ریزی‌ها و سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به توجه ویژه‌ای نیاز دارند. نیم نگاهی به شرایط زیستی ـ غریزی، ذهنی، روانی، عاطفی، اخلاقی و دگرگونی‌های دوران جوانی، ضروت در پیش گرفتن شیوه صحیح برخورد با جوانان را یادآور می‌شود.

هدایت و تربیت صحیح جوانان و به کارگیری نیروها و استعدادهای آنان در پیش رفت آینده کشور بسیار مؤثر است. با توجه به تلاش‌های دشمن برای فاصله گرفتن جوانان از هویت فرهنگی و مذهبی، بررسی راه‌های گسترش و موانع دین داری و دین باوری در بین جوانان اهمیت ویژه‌ای دارد. مسجد به عنوان پایگاهی دینی است که حضور جوانان در آن، بنیاد دینی جامعه را تقویت می‌کند. در این بخش‌ با بررسی موانع حضور جوانان در مسجد، راه‌های جذب جوانان را بررسی می‌کنیم


موانع حضور جوانان در مسجد
1ـ بحران هویت دینی
2ـ تهاجم فرهنگی
3ـ روحیات و خواسته‌های جوان و مسجد
4ـ ناهنجاری‌ها
5ـ دین گریزی
راه‌های جذب جوانان
1-امام جماعت
2ـ خانواده و دوستان
3ـ امکانات و فعالیت‌های مسجد
امکانات ،فعالیت‌ها ،سفرهای زیارتی و سیاحتی
الف) مکان و محل اردو
ب) زمان اردو
ج) مسائل حاشیه‌ای
مجله محلی
کلاس‌های آموزشی
4ـ بها دادن به جوانان
عضویت در هیئت امنا
نظر خواهی
واگذار کردن فعالیت‌های مسجد به جوانان
5ـ تبلیغات دینی
6ـ حضور شخصیت‌های موجه و محبوب جوانان در مسجد
7ـ نظافت و تزیین مسجد
8ـ برخوردها
9ـ بیان مباحث مورد نیاز جوانان در مسجد
10ـ تشویق


راههای جذب جوانان :

1- امام جماعت که می تواند با ایجاد ارتباط صمیمی بین جوانان آنان را جذب دین و مسجد کند.

2- خانواده و دوستان که اگر اهل مسجد باشند و فضای خانه به طور کلی با آموزشها و مفاهیم دینی آشنا باشد بر جوان اثر می گذارد.

3- امکانات فرهنگی و ورزشی برای جوانان در مسجد فراهم باشد.

4- برگزاری مسابقه ؟؟؟؟؟؟؟؟ و کم هزینه مثل مسابقه قرآن، خطاطی، نویسندگی و مسابقه های حضوری به صورت پرسش و پاسخ در مناسبتهای مذهبی و اهدای جوایز.

5- مسافرت، سبب شادابی روح و روان می شود. اردو و مسافرتهای دسته جمعی جوانان از سوی مسجد که با حضور امام جماعت، برخی از هیأت امناء و جوانان متعهد مسجدی و دیگران جوانان مسجد برگزار می شود.

6- حضور شخصیتهای موجه و محبوب جوانان.

7- نظافت و تزیین مسجد که اگر زیبا باشد، جوانان بیشتر جذب می شوند.

8- برخوردهای اهل مسجد، اگر با جوانان با احترام برخورد شود در جذب آنان مؤثر است.

9- تشویق: تشویق جوانی که در مسجد حاضر شده است باعث تداوم حضور وی می شود.

( ذکر این نکته که امام جماعت نباید فقط برای اقامه نماز به مسجد بیاید و باید یک فرد فعال با آگهی و دانش به روز باشد. هیات امناء عزیز نباید فقط و فقط به فکر قرآن خواندن و دعا خواندن خود باشند « همانگونه که در مسجد محلمان دیده می شود»  و باید برای رفع کاستی های مسجد تلاش کنند . ریش سفیدان مسجد علیرغم احترام زیادی که دارند نباید مانع از فعالیت های خداپسندانه جوانان مسجدی بشوند.)

به مناسبت هفته گرامی داشت مقام شامخ معلم مراسم شبی با قرآن کریم  شنبه شب 14 اردیبهشت ماه در محل  مسجد امام رضا(ع) روستای خرانق اردکان برگزار شد.

از سوی کانون  قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان محفل انس با قرآن کریم با حضور جمعی از مردم شریف و مومن روستای خرانق در محل مسجد امام رضا(ع) این روستا برگزار شد.

حجت الاسلام فضایلی روحانی مستقر در این روستا در سخنانی با برشمردن ویژگی های مومنین از دیدگاه ائمه اطهار علیهم السلام جایگاه تعلیم و تربیت در اسلام را بسیار والا دانست.

اجرای مسابقه حضوری  , قرائت مقاله و قطعه شعری در مقام شامخ معلم و  اجرای مداحی از دیگر برنامه های این محفل بود.

در این محفل نورانی به 5 نفر از معلمینی که ازنمازگزاران مسجد نیز بودند هدایایی اعطا شد.


اواخر اردیبهشت ماه سال جاری مسابقات احکام در 10 مسجد اردکان برگزار می شود.

 

 

بنا به اعلام اداره تبلیغات اسلامی اردکان  و به منظور آشنایی بیشتر قشر نوجوان و جوان با احکام و مسائل فقهی یک دوره مسابقه حضور احکام  اواخر اردیبهشت ماه در 10 مسجد  شهرستان اردکان برگزار می شود.

مساجد انتخاب شده جهت برگزاری این مسابقه مساجدی هستند که در آنها طرح سامانه مسجد و مدرسه اجرا شده است .

 در این طرح دانش آموزان مدرسه با حضور در مساجد نزدیک مدرسه خود در برنامه های فرهنگی دینی مشارکت می نمایند.


ممتازین جلسات قرآنی بیت السادات  اردکان به اردوی قم و جمکران اعزام شدند

 

از سوی کانون قرآن سازمان تبلیغات اسلامی اردکان 20 نفر از  خواهران ممتاز جلسات قرآنی بیت السادات اردکان  در اردوی فرهنگی زیارتی به زیارت حرم حضر معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران  نائل آمدند.

در این اردوی فرهنگی شرکت کنندگان علاوه بر بهره مندی از زیارتگاهها در نشست فرهنگی  در محل مرکز فرهنگی بیت النور قم برگزار شد ، با راهکارهای کاربردی انس با قرآن کریم آشنا شدند.

زیارت پنج امام زاده و آقا علی عباس ، بازدید از نمایشگاه محصولات فرهنگی از دیگر برنامه های این اردو بود.


در سه ماهه اول سال 87 بیش از 15 گفتمان دینی از سوی اداره تبلیغات اسلامی اردکان اجرا می شود.

 

طرح گفتمانهای دینی در دو قالب گفتمانهای کارگاهی و همایشی در سالهای گذشته با استقبال بسیارخوبی از سوی  جوانان و نوجوانان روبرو بوده است .

در راستای تداوم این طرح فرهنگی و تبلیغی اداره تبلیغات اسلامی اردکان در سال نوآوری و شکوفایی  در سه ماهه اول سال 87 15 مورد گفتمان دینی برگزار خواهد نمود.

گفتمانهای دینی با موضوعات ؛ جایگاه زن در اسلام ، حجاب و عفاف ، آسیبهای اجتماعی ، مهارتهای زندگی ، نواوری و شکوفایی ، ... و با حضور جوانان و نوجوانان در مراکز فرهنگی ودینی و مساجد برگزار می شود.


در سال جدید 10 دوره طرح آموزشی رحمت برگزار خواهد شد.

 

مسئول کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان با اعلام این خبر از برگزاری 12 دوره موفق طرح آموزی رحمت در دو دوره شش ماهه در سال گذشته  یاد کرد و افزود  در نظر است در سال جدید نیز این طرح با کیفیت بالاتری برگزار شود.

طرح آموزشی رحمت ویژه بانوان خانه دار برگزار می شود که در این طرح زنان خانه دار با معارف اسلامی و مهارتهای زندگی دینی آشنا می شوند.


روحانیون مستقر و طرح هجرت شهرستان اردکان صبح شنبه 7 اردیبهشت ماه در گردهمایی در محل اداره تبلیغات اسلامی اردکان شرکت نمودند.

 

بنا به دعوت اداره تبلیغات اسلامی اردکان  اولین گردهمایی روحانیون مستقر و طرح هجرت بلند مدت صبح روز شنه 7 اردیبهشت ماه در محل این اداره  تشکیل شد.

در این گردهمایی مسئول اداره تبلیغات اسلامی اردکان با تاکید بر به روز بودن آگاهی های مبلغین  انس بیشتر با قشر جوان را لازمه موفقیت در امر تبلیغ دانست.

ایشان در ادامه به بیان خاطرات تبلیغی پرداخت و بهره گیری از تجربیات دیگر مبلغین را توشه راه تبلیغی اعلام نمود.

در ادامه مسئول امور مساجد این اداره نیز به تشریح نحوه برگزاری مسابقات احکام در مساجد پرداخت.

مسئول کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان در این گردهمایی با اشاره به فرارسیدن اوقات فراغت  همکاری روحانیون مبلغ را در طرحهای گفتمان دینی ، طرح آموزشی رحمت ، نهضت قرآن آموزی و هسته های جوان خواستار شد.

 

روحانیون مستقر و طرح هجرت در مناطق روستایی و محلات محروم شهری به امر تبلیغ و اقامه نماز جماعت مشغول می باشند.

 


اولین گردهمایی طلاب و روحانیون شهرستان اردکان در سال نوآوری و شکوفایی چهارشنبه شب این هفته برگزار می شود.

 

بنا به اعلام اداره تبلیغات اسلامی اردکان چهارشنبه شب این هفته  با حضور طلاب و روحانیون شهرستان اردکان اولین گردهمایی ائمه جماعات ، طلاب و روحانیون شهرستان با حضور امام جمعه اردکان برگزار خواهد شد .

قرار است در این  همایش کلیات برنامه های فرهنگی و دینی در سال نوآوری و شکوفایی تدوین شود.


<      1   2   3   4   5      >
به روایت لینک:
دفتر امام جمعه اردکان : [ بازدید ]
تقویم مذهبی سال 1389 : تقویم مذهبی سال 1389 [ بازدید ]
تقویم مذهبی سال 1388 : تقویم مذهبی سال 1388 [ بازدید ]
اردکان نیوز : خبرنامه اردکان [ بازدید ]
اوقات شرعی به افق اردکان : [ بازدید ]
استفتائات جدید آیت مکارم شیرازی : استفتائات جدید [ بازدید ]
ارسال استفتاء دفتر آیت الله نوری همدانی : استفتائات [ بازدید ]
ارسال استفتاء به دفتر مقام معظم رهبری : استفتائات جدید مقام عظمای ولایت [ بازدید ]
رساله اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری : ویژه مقلدین آیت الله العظمی خامنه ای [ بازدید ]
اخبار روز دنیا : [ بازدید ]
*توجه : درج لینک های گوناگون به منزله تایید محتوای آنها نمی باشد!
تمامی حقوق مادی و معنوی این مجموعه برای صاحب اثر محفوظ می باشد!
کپی برداری از مطالب ، تنها با ذکر نام و لینک منبع مجاز می باشد.