* اسراف و تبذیر و صرفه جویی در نگاه قرآنی :
اسراف کاران از اصحاب آتش اند :
« و ان المسرفین هم اصحاب النّار »
« و همانا اسراف کاران همراهان آتش اند » ( غافر / 43)
خداوند گمراه کننده مسرفین است :
« کذالک یُضلّ الله من هو مسرفٌ مرتاب »
« و بدینسان گمراه کند خدا هر که را که فزونی خواه و شک آورنده است. » ( غافر / 43)
3- خداوند اسراف کنندگان را دوست نمی دارد :
« و لا تسرفو لا عیب المسرفین »
« اسراف نکنید چرا که خداوند اسراف کنندگان را دوست نمی دارد » ( انعام / 141)
درست و صحیح مصرف نکردن مبغوض خداوند است :
« کلوا والشربوا و لا تسرفوا انه لا عیبالمسرفین »
« بخورید و بیاشامید ولی هرگز اسراف نورزید همانا خداوند اسراف کاران را دوست ندارد»
میانه روی در هرکاری حتی در انفاق پسندیده است :
« والذین اذا انفقوا لم یسرفو و لم یفتروا و کان بین ذالک قواماً »
« و آنانکه گاهی انفاق کنند نه فزون رفتند و نه سخت گیرند و با شد میان این اندازه ها»
در قرآن کریم حدود ?? بار کلمه اسراف با الفاظ گوناگون به کار رفته است.
در بررسی آیات قرآنی ، در رابطه با اسراف به چند نوع اسراف اشاره شده است ؛ مانند:
* اسراف در خوردن و نوشیدن( اعراف/31
* اسراف در انفاق و بخشش( انعام/141ــ فرقان/67)
* اسراف در قصاص( اسراء/33
* اسراف در اموال یتیمان( نساء/6
*اسراف در امور جنسی( اعراف/81 ــ ذاریات/34
* اسراف در قدرت طلبی( مؤمن/27 ــ دخان/31 ــ یونس/83
* اسراف در فرمانبری( یس/19
*- اسراف در تکذیب پیامبران( مؤمن/34
*یه ??? سوره طه: وکذلک نجزى من اسرف ولم یومن بایات ربه و لعذاب الاخرة اشد وابقى: و این چنین جزا مى دهیم به هر کس اسراف کند و به آیت هاى خداوند نگرود و براى او عذاب سخت و پاینده است.
اعدال و میانه روی از مصرف از صفات عباد الرحمن است
صرفه جویی از صفات عباد الرحمن است
*یه ?? سوره فرقان درباره صفات عبادالرحمن فرموده اند: والذین اذا انفقوالم یسرفوا ولم یفترواوکان بین ذلک قواماً: آنان که در هنگام انفاق نه اسراف مى کنند و نه تنگ مى گیرند، بلکه بین این دو راه اعتدال را انتخاب مى کنند.
*آیه ??? سوره انعام: ان الله لایهدى القوم الظالمین به درستى که خداوند ستمکاران را هدایت نخواهد کرد.
*یه ?? سوره اعراف: انه لایحب المسرفین ... خداوند مسرفان را دوست ندارد.
*إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفین» (اعراف/31) خداوند ولخرجها را دوست ندارد.
*«زُیِّنَ لِلْمُسْرِفینَ ما کانُوا یَعْمَلُون» (یونس/12) یعنی مسرف ولخرجیاش را زینت میدهد
*أَنَّ الْمُسْرِفینَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ» (غافر/43) مسرف اهل دوزخ است.
*إِنَّهُ کانَ عالِیاً مِنَ الْمُسْرِفینَ» (دخان/31) فرعون صفتها هستند، که ولخرج هستند.
*«وَ أَهْلَکْنَا الْمُسْرِفین» (انبیاء/9) قرآن میگوید: ما ولخرجها را هلاک میکنیم.
*إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین» (اسراء/27) آنها که ولخرجی میکنند، برادر شیطان هستند.